|
|
1.1. Korkeusmittarin asetusmenetelmät ovat ICAO:n Doc 8168-OPS/611 mukaiset.
|
1.2. Korkeusmittarin asetusarvot annetaan hehtopascaleina pyöristettyinä alaspäin lähimpään kokonaiseen hehtopascaliin. Asetusarvot ilmoitetaan kuitenkin pyynnöstä hehtopascalin kymmenyksen tarkkuudella laskua varten.
|
|
2.1 Siirtokorkeus / Siirtopinta
|
2.1.1. Siirtokorkeudeksi HELSINKI FIR:n alueella on määrätty 1500 M (5000 FT) MSL. Tästä poikkeuksena on Kirkenesin lähestymisalueiden ENKR TMA CENTER ja ENKR TMA WEST siirtokorkeus, joka on 2150M (7 000 FT) MSL.
|
2.1.2. Siirtopinnan määrityksen suorittaa ao. ATS-elin paikallisen aktuellin QNH-arvon perusteella.
|
2.2 Korkeusmittarin asetusarvot lennon eri vaiheissa
|
2.2.1. Ilma-aluksen pystysuora sijainti IFR- ja VFR-lennoilla ilmaistaan:
|
-
QNH-asetuksella määritettävinä korkeuksina merenpinnasta (MSL) lennettäessä siirtokorkeudella tai tämän alapuolella tai alimman käyttökelpoisen lentopinnan alapuolella.
|
-
korkeusmittarin asetusarvoon 1013.2 HPA perustuvina lentopintoina lennettäessä siirtokorkeuden yläpuolella tai alimmalla käyttökelpoisella lentopinnalla tai tämän yläpuolella.
|
Huom. Tästä menetelmästä voidaan poiketa sotilaslentotoiminnassa määrätyillä alueilla. Lennon eri vaiheissa käytettävästä korkeusmittarin asetuksesta tällaisessa lentotoiminnassa on määrätty erikseen.
|
2.2.2. Lentoonlähtö ja nousu
|
2.2.2.1. Lentopaikan QNH-asetus annetaan ilma-alukselle tavanomaisten lähtötietojen yhteydessä.
|
2.2.2.2. Ilma-aluksen pystysuora sijainti nousun aikana on ilmaistava korkeuksina merenpinnasta siirtokorkeudelle saakka, jonka yläpuolella se on ilmaistava lentopintoina.
|
|
|
2.2.3.1. QNH-asetus on saatavissa pyynnöstä ATS-elimiltä:
|
-
riittävän pystysuoran etäisyyden määrittämiseksi alla olevaan maastoon:
-
merenpinnasta lasketun matkalentokorkeuden määrittämiseksi lentopintajärjestelmän alapuolella suoritettavalla lennolla.
|
2.2.4. Lähestyminen ja lasku
|
2.2.4.1. Lentopaikan QNH-asetus ja siirtopinta annetaan saapuvalle ilma-alukselle annettavien tavanomaisten tietojen yhteydessä. QFE annetaan vain pyynnöstä, lukuunottamatta sotilasilma-aluksia, joille QFE annetaan ilman eri pyyntöä.
|
Huom. Suomessa lentopaikan QFE-asetus ilmaisee aina ilmanpaineen, joka vallitsee ao. lentopaikan korkeustasossa.
|
2.2.4.2. Ilma-aluksen pystysuora sijainti lähestymisen aikana on ilmaistava lentopintoina siirtopinnalle saakka, jonka alapuolella se on ilmaistava korkeuksina merenpinnasta, paitsi kun lähestymisselvitys on annettu ja lentokorkeuden vähennys laskua varten on aloitettu, voidaan pystysuora sijainti ilmaista lentokorkeuksina merenpinnasta siirtopinnan yläpuolella edellyttäen, että vaakalentoa siirtokorkeuden yläpuolella ei ole ennalta odotettavissa.
|
3 ALIN KÄYTTÖKELPOINEN LENTOPINTA
|
3.1. Alimmat käyttökelpoiset lentopinnat määritetään erikseen niitä alueita varten, missä siirtokorkeutta ei ole määrätty.
|
3.2. Paitsi mitä kohdassa 3.3 on esitetty, alin käyttökelpoinen lentopinta ei saa alittaa 1500 M (5000 FT) korkeutta MSL Suomen lentotiedotusalueella.
|
3.3. Pituusasteen 22° E länsipuolella, Suomen aluelennonjohdon sektorin J vastuualueella, on alimman käyttökelpoisen lentopinnan kuitenkin oltava vähintään 1850 M (6000 FT) MSL korkeudella.
|
4 KORKEUSMITTARIN ASETUS PURJELENNOILLA
|
Korkeusmittarin asetuksena kaikilla purjelennoilla yli 1500 M (5000 FT) korkeudella merenpinnasta on käytettävä standardiasetusta
1013.2 HPA.
|
|
5.1. Matkalennoilla Suomen lentotiedotusalueella noudatetaan magneettisiin lentosuuntiin perustuvaa matkalentojen puoliympyräjärjestelmää alla olevan taulukon mukaisesti.
|
5.2. Seuraavia matkalentokorkeuksia on noudatettava Suomen ilmatilassa:
|
Magneettinen lentosuunta / Magnetic track
|
000° - 179°
|
180° - 359°
|
IFR-lennot / IFR flights
|
VFR-lennot /
VFR flights
|
IFR-lennot /
IFR flights
|
VFR-lennot / VFR flights
|
FL
|
Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
|
FL |
Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
|
FL |
Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
|
FL |
Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
|
FT
|
M |
FT |
M |
FT |
M |
FT |
M |
010
|
1000 |
300 |
|
020 |
2000 |
600 |
|
030
|
3000 |
900 |
035 |
3500 |
1050 |
040 |
4000 |
1200 |
045 |
4500 |
1350 |
050
|
5000 |
1500 |
055 |
5500 |
1700 |
060 |
6000 |
1850 |
065 |
6500 |
2000 |
070
|
7000 |
2150 |
075 |
7500 |
2300 |
080 |
8000 |
2450 |
085 |
8500 |
2600 |
090
|
9000 |
2750 |
095 |
9500 |
2900 |
100 |
10000 |
3050 |
105 |
10500 |
3200 |
110
|
11000 |
3350 |
115 |
11500 |
3500 |
120 |
12000 |
3650 |
125 |
12500 |
3800 |
130
|
13000 |
3950 |
135 |
13500 |
4100 |
140 |
14000 |
4250 |
145 |
14500 |
4400 |
150
|
15000 |
4550 |
155 |
15500 |
4700 |
160 |
16000 |
4900 |
165 |
16500 |
5050 |
170
|
17000 |
5200 |
175 |
17500 |
5350 |
180 |
18000 |
5500 |
185 |
18500 |
5650 |
190
|
19000 |
5800 |
195 |
19500 |
5950 |
200 |
20000 |
6100 |
|
210
|
21000 |
6400 |
|
220 |
22000 |
6700 |
230
|
23000 |
7000 |
240 |
24000 |
7300 |
250
|
25000 |
7600 |
260 |
26000 |
7900 |
270
|
27000 |
8250 |
280 |
28000 |
8550 |
290
|
29000 |
8850 |
300 |
30000 |
9150 |
310
|
31000 |
9450 |
320 |
32000 |
9750 |
330
|
33000 |
10050 |
340 |
34000 |
10350 |
350
|
35000 |
10650 |
360 |
36000 |
10950 |
370
|
37000 |
11300 |
380 |
38000 |
11600 |
390
|
39000 |
11900 |
400 |
40000 |
12200 |
410
|
41000 |
12500 |
430 |
43000 |
13100 |
450
|
45000 |
13700 |
470 |
47000 |
14350 |
490
|
49000 |
14950 |
510 |
51000 |
15550 |
530
|
53000 |
16150 |
550 |
55000 |
16750 |
570
|
57000 |
17350 |
590 |
59000 |
18000 |
610
|
61000 |
18600 |
630 |
63000 |
19200 |
650
|
65000 |
19800 |
670 |
67000 |
20400 |
jne.
etc.
|
jne.
etc.
|
jne.
etc.
|
jne.
etc.
|
jne.
etc.
|
jne.
etc.
|
|
5.3. Lentokorkeuksien määrättyä vastaavuutta lentosuuntiin ei kuitenkaan sovelleta, kun muulla tavoin on
|
-
esitetty AIP:n ATS-reittitaulukossa (ENR 3.2, sarake 3); tai
-
annettu lennonjohtoselvityksessä.
|
5.4. VFR-matkalentojen vaakalento-osalla lennettäessä lentokorkeudella 1500 M (5000 FT) meren pinnasta tai 900 M (3000 FT) maan tai veden pinnasta, riippuen siitä kumpi on ylempänä, sekä tämän korkeuden yläpuolella on noudatettava kohdan "VFR-lennot" edellyttämiä lentopintoja.
|
Nämä määräykset eivät kuitenkaan koske lentoja moottorittomilla ilma-aluksilla eivätkä ole voimassa silloin, kun lennonjohtoselvityksessä toisin osoitetaan tai Liikenne- ja viestintävirasto on muuta määrännyt.
|