ENR 1.7 KORKEUSMITTARIN ASETUSMENETELMÄT

 

1 JOHDANTO

1.1. Korkeusmittarin asetusmenetelmät ovat ICAO:n Doc 8168-OPS/611 mukaiset.
1.2. Korkeusmittarin asetusarvot annetaan hehtopascaleina pyöristettyinä alaspäin lähimpään kokonaiseen hehtopascaliin. Asetusarvot ilmoitetaan kuitenkin pyynnöstä hehtopascalin kymmenyksen tarkkuudella laskua varten.

2 YLEISET MENETELMÄT

2.1 Siirtokorkeus / Siirtopinta

2.1.1. Siirtokorkeudeksi HELSINKI FIR:n alueella on määrätty 1500 M (5000 FT) MSL. Tästä poikkeuksena on Kirkenesin lähestymisalueiden ENKR TMA CENTER ja ENKR TMA WEST siirtokorkeus, joka on 2150M (7 000 FT) MSL.
2.1.2. Siirtopinnan määrityksen suorittaa ao. ATS-elin paikallisen aktuellin QNH-arvon perusteella.

2.2 Korkeusmittarin asetusarvot lennon eri vaiheissa

2.2.1. Ilma-aluksen pystysuora sijainti IFR- ja VFR-lennoilla ilmaistaan:
  1. QNH-asetuksella määritettävinä korkeuksina merenpinnasta (MSL) lennettäessä siirtokorkeudella tai tämän alapuolella tai alimman käyttökelpoisen lentopinnan alapuolella.
  1. korkeusmittarin asetusarvoon 1013.2 HPA perustuvina lentopintoina lennettäessä siirtokorkeuden yläpuolella tai alimmalla käyttökelpoisella lentopinnalla tai tämän yläpuolella.
Huom. Tästä menetelmästä voidaan poiketa sotilaslentotoiminnassa määrätyillä alueilla. Lennon eri vaiheissa käytettävästä korkeusmittarin asetuksesta tällaisessa lentotoiminnassa on määrätty erikseen.
2.2.2. Lentoonlähtö ja nousu
2.2.2.1. Lentopaikan QNH-asetus annetaan ilma-alukselle tavanomaisten lähtötietojen yhteydessä.
2.2.2.2. Ilma-aluksen pystysuora sijainti nousun aikana on ilmaistava korkeuksina merenpinnasta siirtokorkeudelle saakka, jonka yläpuolella se on ilmaistava lentopintoina.
2.2.3. Matkalento
Ks. myös kohta 5. alla
2.2.3.1. QNH-asetus on saatavissa pyynnöstä ATS-elimiltä:
  1. riittävän pystysuoran etäisyyden määrittämiseksi alla olevaan maastoon:
  2. merenpinnasta lasketun matkalentokorkeuden määrittämiseksi lentopintajärjestelmän alapuolella suoritettavalla lennolla.
2.2.4. Lähestyminen ja lasku
2.2.4.1. Lentopaikan QNH-asetus ja siirtopinta annetaan saapuvalle ilma-alukselle annettavien tavanomaisten tietojen yhteydessä. QFE annetaan vain pyynnöstä, lukuunottamatta sotilasilma-aluksia, joille QFE annetaan ilman eri pyyntöä.
Huom. Suomessa lentopaikan QFE-asetus ilmaisee aina ilmanpaineen, joka vallitsee ao. lentopaikan korkeustasossa.
2.2.4.2. Ilma-aluksen pystysuora sijainti lähestymisen aikana on ilmaistava lentopintoina siirtopinnalle saakka, jonka alapuolella se on ilmaistava korkeuksina merenpinnasta, paitsi kun lähestymisselvitys on annettu ja lentokorkeuden vähennys laskua varten on aloitettu, voidaan pystysuora sijainti ilmaista lentokorkeuksina merenpinnasta siirtopinnan yläpuolella edellyttäen, että vaakalentoa siirtokorkeuden yläpuolella ei ole ennalta odotettavissa.

3 ALIN KÄYTTÖKELPOINEN LENTOPINTA

3.1. Alimmat käyttökelpoiset lentopinnat määritetään erikseen niitä alueita varten, missä siirtokorkeutta ei ole määrätty.
3.2. Paitsi mitä kohdassa 3.3 on esitetty, alin käyttökelpoinen lentopinta ei saa alittaa 1500 M (5000 FT) korkeutta MSL Suomen lentotiedotusalueella.
3.3. Pituusasteen 22° E länsipuolella, Suomen aluelennonjohdon sektorin J vastuualueella, on alimman käyttökelpoisen lentopinnan kuitenkin oltava vähintään 1850 M (6000 FT) MSL korkeudella.

4 KORKEUSMITTARIN ASETUS PURJELENNOILLA

Korkeusmittarin asetuksena kaikilla purjelennoilla yli 1500 M (5000 FT) korkeudella merenpinnasta on käytettävä standardiasetusta
1013.2 HPA.

5 MATKALENTOKORKEUDET

5.1. Matkalennoilla Suomen lentotiedotusalueella noudatetaan magneettisiin lentosuuntiin perustuvaa matkalentojen puoliympyräjärjestelmää alla olevan taulukon mukaisesti.
5.2. Seuraavia matkalentokorkeuksia on noudatettava Suomen ilmatilassa:
 
Magneettinen lentosuunta / Magnetic track
000° - 179° 180° - 359°
IFR-lennot / IFR flights VFR-lennot / VFR flights IFR-lennot / IFR flights VFR-lennot / VFR flights
FL Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
FL Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
FL Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
FL Korkeusmittarin näyttämä /
Altimeter indication
FT M FT M FT M FT M
010 1000 300   020 2000 600  
030 3000 900 035 3500 1050 040 4000 1200 045 4500 1350
050 5000 1500 055 5500 1700 060 6000 1850 065 6500 2000
070 7000 2150 075 7500 2300 080 8000 2450 085 8500 2600
090 9000 2750 095 9500 2900 100 10000 3050 105 10500 3200
110 11000 3350 115 11500 3500 120 12000 3650 125 12500 3800
130 13000 3950 135 13500 4100 140 14000 4250 145 14500 4400
150 15000 4550 155 15500 4700 160 16000 4900 165 16500 5050
170 17000 5200 175 17500 5350 180 18000 5500 185 18500 5650
190 19000 5800 195 19500 5950 200 20000 6100  
210 21000 6400   220 22000 6700
230 23000 7000 240 24000 7300
250 25000 7600 260 26000 7900
270 27000 8250 280 28000 8550
290 29000 8850 300 30000 9150
310 31000 9450 320 32000 9750
330 33000 10050 340 34000 10350
350 35000 10650 360 36000 10950
370 37000 11300 380 38000 11600
390 39000 11900 400 40000 12200
410 41000 12500 430 43000 13100
450 45000 13700 470 47000 14350
490 49000 14950 510 51000 15550
530 53000 16150 550 55000 16750
570 57000 17350 590 59000 18000
610 61000 18600 630 63000 19200
650 65000 19800 670 67000 20400
jne.
etc.
jne.
etc.
jne.
etc.
jne.
etc.
jne.
etc.
jne.
etc.


 
5.3. Lentokorkeuksien määrättyä vastaavuutta lentosuuntiin ei kuitenkaan sovelleta, kun muulla tavoin on
  1. esitetty AIP:n ATS-reittitaulukossa (ENR 3.2, sarake 3); tai
  2. annettu lennonjohtoselvityksessä.
5.4. VFR-matkalentojen vaakalento-osalla lennettäessä lentokorkeudella 1500 M (5000 FT) meren pinnasta tai 900 M (3000 FT) maan tai veden pinnasta, riippuen siitä kumpi on ylempänä, sekä tämän korkeuden yläpuolella on noudatettava kohdan "VFR-lennot" edellyttämiä lentopintoja.
Nämä määräykset eivät kuitenkaan koske lentoja moottorittomilla ilma-aluksilla eivätkä ole voimassa silloin, kun lennonjohtoselvityksessä toisin osoitetaan tai Liikenne- ja viestintävirasto on muuta määrännyt.